Om man har blivit utsatt för brott kan man ha rätt till skadestånd. Denna rätten uppstår antingen när man har lidit en sakskada, personskada eller när brottet inneburit en allvarlig kränkning av ens personliga integritet. En sakskada innebär, något förenklat, att något har gått sönder. För att göra det enklare kommer jag att använda en misshandel som exempel genomgående. Om man vid misshandeln har haft en tröja som har gått sönder eller kanske ett par glasögon eller dylikt. Då är detta en sakskada som ska ersättas. Man kan då yrka på att den tilltalade ska ersätta skadan som dennes brott har orsakat och man ska då få ersättning för den förstörda saken. En personskada rör att det blivit en skada på ens person. Kanske har misshandeln varit allvarlig vilket har gjort att man måste uppsöka läkare och få någon form av medicin. Då kan man yrka ersättning för dessa kostnader. Skulle misshandeln leda till ska som gör att man behöver vara sjukskriven kan man få ersättning för den inkomstförlust som uppstår. Här är det viktigt att observera att det är endast den faktiska förlusten man kan få ersättning för. Har man redan nått upp till högkostnadsskyddet och inte betalar något för sina mediciner eller sin behandling kan man inte heller begära ersättning för detta. Likadant med inkomstförlusten. Man kan bara få ersättning för den del man förlorar i jämförelse om man faktiskt hade arbetat.

Att bli utsatt för misshandel räknas i många fall såsom en allvarlig kränkning av den personliga integriteten. Man har då rätt till kränkningsersättning. Denna brukar vara minst 5 000 kr för en misshandel av normalgraden. Kränkningsersättningen beror på vad det är som faktiskt har hänt, hur grovt våldet har varit, hur länge misshandeln pågick m.m. Det är därför svårt att säga exakt vad man kan få i kränkningsersättning när man blivit utsatt för exempelvis misshandel. Brottsoffermyndigheten har en referatsamling där man kan se exempel på hur mycket andra personer har fått i kränkningsersättning. Man kan där se om det finns något jämförbart ärende som man kan hämta ledning av. Har man ändå svårt att veta vad man ska begära och inte har hjälp av exempelvis ett målsägandebiträde så kan man ringa brottsoffermyndigheten och fråga dem vad de tycker.

Om man efter rättegång och dom har blivit tillerkänd skadestånd kommer Kronofogdemyndigheten att skicka ut en blankett där de hjälper till att driva in skadestånd. Har den dömda personen inga medel kan man i vissa fall få ersättningen av brottsoffermyndigheten. Man kan då skicka en ansökan till dem där de prövar om man har rätt till ersättning. Innan man gör detta ska man då se om man kan få ersättning av sitt eget försäkringsbolag.

/Advokat Sanne Selman