Med tidiga vårkänslor i luften och Alla Hjärtans Dag runt hörnet är det med all sannolikhet någon som avser att fria till sin partner inom den närmaste framtiden. Vad lyser annars upp en mörk och regnig vardag i februari, om inte tanken på ett stundande bröllop?

Äktenskap innebär dock inte bara romantik och evig lycka, oavsett om du fått ett ja på Alla Hjärtans Dag. Äktenskapet medför också juridiska, och ekonomiska, påföljder. Det är inte många som tänker på detta, eftersom det egentligen inte påverkar ens vardag, och vem vill väl börja med att katastroftänka när man precis har lovat varandra att spendera resten av livet tillsammans? Här kommer då juristen och lägger en blöt filt av verklighetskänning på alla er Valentiner som går i giftastankar – det är okej att ha huvudet bland molnen, men kom ihåg att äktenskapet inte bara är en celebration av er kärlek, det är också ett avtal. Och precis som med andra sorters avtal kan det, av olika anledningar, uppstå ett avtalsbrott.

När man upprättar ett avtal, oavsett om det är ett köpeavtal eller någon annan sorts avtal, skriver man alltid ned vad som ska ske om ett avtalsbrott uppstår. Man skriver inte bara att avtalet upphävs och slutar gälla, utan man passar på att också komma överens om vilka andra konsekvenser som kan bli aktuella om den ena, eller båda, bryter mot avtalet. Oftast handlar det då om ekonomiska påföljder, såsom att man blir återbetalningsskyldig, eller skyldig att betala skadestånd, men det kan också vara bestämmelser om att vad det nu är man avtalat om går tillbaka till den andres ägo, eller vice versa.

Nu menar jag såklart inte att du ska kräva skadestånd bara för att din make begär skilsmässa. Min poäng är att det är en bra idé att upprätta ett avtal om vad som ska hända med era tillgångar, om ni bestämmer er för att separera. Det är en ännu bättre idé att upprätta ett sådant avtal innan ni börjar bråka om det. Det är ju trots allt alltid lättare att komma överens medan man är inne i den rosa bubblan, eller hur?

Genom att upprätta ett äktenskapsförord kan ni komma överens om hur era tillgångar ska delas upp om katastrofen inträffar, innan katastrofen inträffar. Se det som en investering till framtiden – det kostar lite att upprätta ett äktenskapsförord, men om det kommer behöva användas tjänar ni tillbaka denna kostnad, och antagligen mer därtill, på att inte bråka om bodelningen. Nästan som en försäkring, kan man väl säga.

För du skulle väl inte vänta med att skaffa en försäkring tills efter att du krockat med bilen?

//Biträdande jurist Alexandra Nekrassova