Det råder ett tryck på hästmarknaden i Sverige som aldrig förr!

Coronatidens hemma- och utevistelse har gjort att fler och fler köper häst och det pratas om ett underskott på marknaden för ridhästar inom de flesta raser. När det börjar bli brist på lugna, trygga ridhästar så finns en tendens att köpare väljer yngre och mer outbildade hästar än de skulle ha gjort annars. Med detta ökar också risken att det uppstår problem med den nya hästen efter ett tag.

Hästen som fungerade väl vid provridning och besiktning börjar bete sig mer och mer problematiskt; är stressad i hanteringen och problem börjar uppstå i ridningen. Kanske blir den halt eller visar på andra fysiska problem.

Detta är ett scenario som vi ofta möter hos våra klienter, som antingen har köpt en häst som inte fungerar eller har sålt en häst där köparen nu kommer tillbaka och vill häva köpet.

Vad ska man då göra?

Det är viktigt att veta att det inte finns något generellt svar på frågan. Det är omständigheterna i varje enskilt fall som avgör om det föreligger ett köprättsligt fel på hästen.

Många parametrar spelar in vid bedömningen; vad stod i annonsen, vad skrev man i köpekontraktet och hur gick diskussionerna i samband med köpet?

Dessutom aktualiseras även frågan om reklamation från köparens sida; Vad har sagts efter köpet? Har köparen flaggat upp för att man har fått problem med hästen?

Det oftast mycket lättare att nå en bra lösning innan det har gått för lång tid. Tänk på att en bra hästjurist inte bara kan hjälpa dig vid en tvist i domstol, utan kan råda dig i vad du ska säga och göra för inte hamna där!

 

// Åsa Justad Jur.kand.