Är du företagare och har kunder som inte betalar sina fakturor trots påminnelser? Då kan du vända dig till oss på Centrumadvokaterna för att få hjälp med att driva in dina fordringar!

Vad kan Centrumadvokaterna hjälpa dig med i en sådan situation?

När du vänder dig till oss med uppdraget att driva in dina fordringar, eftersom dina kunder inte betalar för en utförd tjänst eller en såld vara, hjälper vi dig med allt från att skicka ett inkassokrav till att driva in betalningen. Detta innebär bland annat att vi kan:

  • upprätta ett inkassokrav enligt inkassolagen
  • bevaka att din kund tagit emot inkassokravet
  • bevaka tidsfristerna för frivillig betalning
  • ingå förlikningar med kunden och upprätta en avbetalningsplan
  • undersöka om din kund har betalningsförmåga
  • undersöka behovet av att säkra en viss egendom hos kunden för att få betalt
  • vid behov driva in ärendet hos kronofogden, i form av ansökan om betalningsföreläggande och/eller utmätning
  • vid behov företräda dig i domstolen och tillvarata din rätt på bästa möjliga sätt.
  • undersöka din möjlighet att få ersättning för dina rättegångskostnader från rättsskyddet i din försäkring.

Detta är några av de åtgärder vi kan vidta för din räkning inom ramen för ett sådant uppdrag. Men varje ärende är unikt, och vi anpassar därför våra tjänster efter de specifika omständigheterna i varje enskilt fall. Det finns till exempel ärenden där vi även behöver ta hänsyn till konsumentskyddslagarna såsom konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen.

Hur lång tid det tar och hur mycket det kostar beror på vad det är klienten behöver hjälp med, vilka åtgärder vi behöver vidta, och vad som är skäligt i det enskilda fallet. Det beror också på handläggningstider hos Kronofogden och domstolen om det blir aktuellt med en process där.

Det korta svaret således på de inledande frågorna är att vi är med dig som ombud hela vägen från ett inkassokrav och fram till betalning. Välkommen att höra av dig till oss!

 

// Jur. Kand. Saja Bseiso