Utrikesdepartementet (UD) avråder mellan 14/3 och 14/4 alla ej nödvändiga resor utrikes. Detta innebär dock inte ett totalförbud mot att åka på semester eller av andra resa utomlands. Med hänsyn till omständigheterna skulle jag dock råda att inte åka utomlands, oavsett anledning, under den kommande tiden.

UD:s avrådan har flertalet följder för dig som konsument när det kommer till ditt resande. Det är viktigt att notera att det inte finns någon generell ångerrätt avseende resor, utan oftast är det, på gott och ont, flygbolagen som bestämmer vilka villkor som ska gälla för avbokningar.

Om du köpt en paketresa (t.ex. charter) som ska avgå mellan den 14 mars och den 14 april, och resan ännu inte har påbörjats, har du rätt att kostnadsfritt avboka din biljett och få pengarna tillbaka. Sådana resor regleras under paketreselagen. Det finns också bestämmelser för vad som räknas som en paketresa och inte. Bland annat måste din bokning innefatta minst två typer av resetjänster, såsom flyg och transport till hotellet, bokningar av turistevenemang m.m.

Om du köpt en enkel eller tur-och-retur resa (reguljär), finns dock inte ett lika starkt skydd i lagen. Då är det flygbolagens egna riktlinjer för avbokningar som gäller. De flesta flygbolag, researrangörer och andra aktörer i branschen erbjuder dock någon form av avbeställningsskydd, om det är konsumenten (alltså du) som vill ställa in din resa. De flesta sådana skydd kräver att det finns en fullgod anledning till att resan avbokas, t.ex. sjukdom. Avbeställningsskyddet träder då in mot uppvisande av läkarintyg. Därmed gäller dessa villkor inte om du inte är sjuk, utan enbart är orolig för att bli det. En generell rädsla för att smittas av Corona, eller någon annan sjukdom, räcker tyvärr inte. Det är dock annorlunda om din resa var planerad att gå till en destination där Coronautbrott är konstaterat, t.ex. Kina eller norra Italien. Även här är det UD:s avrådanden från specifika resmål som är avgörande för bedömningen om resmålet är särskilt drabbat, och du har i de flesta rätt att få tillbaka de pengar du betalat om du ställer in resan.

I dagsläget har dock några av de större bolagen börjat erbjuda kostnadsfria av- eller ombokningsmöjligheter, kostnadsfritt eller till ett mindre belopp, men detta gäller givetvis för resor som bokas efter att dessa erbjudanden infördes. Om du bokat din resa innan Coronavirusets utbrott, omfattas din resa därför inte av de förnyade erbjudandena.

Om det däremot är leverantören av flygresan, resebolaget, eller motsvarande part som ställer in avresan, har du självklart rätt till pengarna tillbaka. Vissa reseleverantörer erbjuder presentkort eller tillgodokvitton till andra resmål när du vill avboka din resa. Under rådande förhållanden råder jag dig dock att inte ta emot ett sådant erbjudande. Välj i stället att få pengarna tillbaka, vilket du har rätt till att göra, även om du vet att du planerar att resa med samma bolag framöver. Om bolaget går i konkurs, vilket tyvärr är en överhängande risk i dagsläget för många aktörer inom resebranschen, kommer ett presentkort inte vara värt någonting, då det ju inte finns någon att lösa in det hos.

En sak många inte vet om är det ofta ingår ett avbeställningsskydd i avtalet som du skrivit på för att få ditt bankkort. Om du betalat för din resa med ett bankkort för vilka villkoren inkluderar en sådan tjänst, kan din kortutgivare hjälpa dig att få tillbaka de pengar du betalat för. Kontakta din bank eller kortutgivare för att få reda på mer.

Om du har ställt in din resa, men inte fått några pengar tillbaka, kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Du kan också få ditt ärende prövat i svensk domstol. Kontakta oss om du har några funderingar kring att ställa in din resa, eller om du behöver ett ombud som kan företräda dig i tvist mot din researrangör!

 

//Biträdande jurist Alexandra Nekrassova